21.5.2021 Pihlajalinnan Mielen huoli -palvelu tarjoaa keskusteluapua myös pienemmissä huolenaiheissa

Toukokuussa avattu Pihlajalinnan Mielen huoli -palvelu tarjoaa työterveys- ja yksityisasiakkaille nopeaa ja laadukasta matalan kynnyksen apua jaksamisen ongelmiin, ahdistuneisuuteen, mielialaongelmiin ja muihin toiminta- ja työkykyä mahdollisesti uhkaaviin tilanteisiin. Asiakas pääsee käyttämään palvelua joko Pihlajalinna-terveyssovelluksessa tai puhelimitse.

Palvelu on tehty helppokäyttöiseksi. Kahden esikysymyksen jälkeen asiakas pääsee keskustelemaan psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa chatissa, jossa on mahdollista ottaa myös videoyhteys. Psykiatrinen sairaanhoitaja tarjoaa mielenterveyden asiantuntijana akuuttia keskusteluapua, myös pienemmissä huolenaiheissa.

Ensivaiheen tuen jälkeen asiakas voidaan ohjata tarvittaessa jatkohoitoon. Yksityisasiakas voidaan ohjata suoraan yleislääkärille tai psykiatrian erikoislääkärille. Jatkohoidon sujuvoittamiseksi psykiatrinen sairaanhoitaja voi valmistella tulevaa vastaanottoa kirjaamalla esitiedot potilastietojärjestelmään ja ohjaamalla asiakasta täyttämään tarvittavia kyselyitä etukäteen. Työterveysasiakas voidaan ohjata työterveyshoitajalle tai -lääkärille, mikäli hänen huolensa liittyy selvästi työhön ja vaatii laajempia tukitoimia.

Pihlajalinnan Etäklinikan palvelujohtaja Jan Bäckman korostaa palvelun nopeaa reagointikykyä.

– Asiakas saa ammattiapua heti alkuvaiheessa ennen kuin tilanne pahenee tai kroonistuu. Palvelu on käytettävissä helposti ja yksityisyyttä kunnioittaen etänä – vastaanotolle voi tulla älypuhelimen tai tietokoneen avulla. Valittavana on chat-, puhelin- ja videoyhteys, sen mukaan, mikä tuntuu asiakkaasta luontevimmalta, Bäckman kertoo.

Lisää aiheesta voit lukea Pihlajalinnan verkkosivulta

Lisätietoja:
Jan Bäckman, Etäklinikan palvelujohtaja, Pihlajalinna

Haastattelupyynnöt Pihlajalinnan viestinnän kautta:
Juuso Kauppinen, tiedottaja, juuso.kauppinen@pihlajalinna.fi, p. 040 736 5138