1.4.2022 Etelä-Savon Työterveys Oy ja Lääkärikeskus Ikioma Oy osaksi Pihlajalinnaa

Pihlajalinna on ostanut Etelä-Savon Työterveys Oy:n koko osakekannan sen nykyisiltä omistajilta Osuuskauppa Suur-Savolta ja Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymältä ESSOTE:lta. Kaupan kohteeseen sisältyy myös Etelä-Savon Työterveys Oy:n omistama osake-enemmistö Lääkärikeskus Ikiomasta. Kaupan myötä Pihlajalinna vahvistaa toimipisteverkostoaan ja erikoissairaanhoidon palveluvalikoimaansa Etelä-Savon alueella.

Kauppakirjat Etelä-Savon Työterveyden ja Lääkärikeskus Ikioman osakkeista on allekirjoitettu tänään, ja yhtiöt toimivat 1.4.2022 alkaen osana Pihlajalinnaa.

Yrityskaupalla Etelä-Savon Työterveyden ja Lääkärikeskus Ikioman kaikki toimipisteet siirtyvät osaksi Pihlajalinnan lääkärikeskusketjua. Etelä-Savon Työterveys omistaa pienosakkaiden lunastusten jälkeen 93,3 % Lääkärikeskus Ikioman osakkeista, loput osakkeista omistaa yhtiössä työskentelevät lääkärit. Lääkärikeskus Ikioman brändi säilyy omanaan yrityskaupan jälkeenkin. Yhtiöissä on yhteensä noin 85 työntekijää, joiden työsuhteet jatkuvat kaupan jälkeen normaalisti. Yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2021 oli noin 11,6 miljoonaa euroa.

Etelä-Savon Työterveys ja Lääkärikeskus Ikioma ovat hyvämaineisia ja laadukkaita alueellisia terveyspalveluita tuottavia yhtiöitä, joilla on paikallisesti vahva asema. Etelä-Savon Työterveyden palveluiden piirissä on lähes 20 000 työterveyshuollon asiakasta. Lääkärikeskus Ikioma tarjoaa asiakkailleen täyden palvelun lääkärikeskuspalveluita sisältäen muun muassa yleis- ja erikoislääkäreiden vastaanotot, työterveyshuolto- ja fysioterapiapalvelut sekä päiväkirurgiset toimenpiteet.

– Pihlajalinnalle on tärkeää, että uusien toimipisteiden myötä voimme tarjota nykyistä laajemmat palvelut kaikille asiakasryhmillemme Etelä-Savon alueella. Yrityskaupan myötä Etelä-Savoon on muodostunut monipuolisten terveyspalvelujen laaja kokonaisuus ja kattava palveluverkosto. Hoidon laatu ja vaikuttavuus, erinomainen asiakaskokemus ja huipputason ammattitaito ovat toimintamme kulmakiviä. Olemme yhtä aikaa valtakunnallisia ja aidosti paikallisia, Pihlajalinnan toimitusjohtaja Joni Aaltonen toteaa.

– Pidämme erinomaisena mahdollisuutena saada Pihlajalinnaan Etelä-Savon Työterveyden ja Lääkärikeskus Ikioman paikallista laadukasta asiantuntemusta ja osaamista, jota haluamme jatkossa yhdessä vahvistaa. Uskomme, että Etelä-Savon Työterveyden ja Lääkärikeskus Ikioman toimintaa voidaan jatkossa kehittää entistä paremmin osana alan merkittävää suomalaista toimijaa, Aaltonen jatkaa.

Etelä-Savon yksiköiden johtajana aloittaa Pekka Taipale

Etelä-Savon Työterveyden ja Lääkärikeskus Ikioman uutena yksiköiden johtajana aloittaa 1.4.2022 alkaen dosentti, erikoislääkäri, kauppatieteiden maisteri Pekka Taipale. Taipaleella on laaja kokemus johtamistehtävistä ja terveydenhuoltopalveluista sekä julkiselta että yksityiseltä toimialalta. Edellisessä tehtävässään Taipale toimi linja- ja myyntijohtajana Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:ssä vastaten osaltaan Länsi-Pohjan keskussairaalan sekä Kemin, Keminmaan ja Tornion terveyskeskusten ulkoistuksesta yksityisen toimijan kanssa.

− On mahtavaa päästä mukaan voimakkaasti kasvavaan yritykseen ja omalla kokemuksellani vahvistaa Pihlajalinnan toimintaa tulevaisuudessa, Taipale kertoo.

Etelä-Savon Työterveyden ja Lääkärikeskus Ikioman toimitusjohtajana lokakuusta 2020 alkaen toiminut Mia Lindström väistyy tehtävästään. Pihlajalinna kiittää Miaa yhtiöiden eteen tekemästään työstä ja hänen panoksestaan toteutuneeseen yrityskauppaan sekä toivottaa menestystä uusiin haasteisiin.