7.1.2022 Pihlajalinnan lääkäreitä ja hoitajia osallistuu vapaaehtoisena Siun soten koronarokotuksiin

Pihlajalinna ja Siun sote järjestävät kolmansien koronarokotusten massarokotuspäivät Joensuussa 8.1. ja 15.1. Pihlajalinnan Ite Joensuun lääkäreitä ja hoitajia rokottaa vapaaehtoisvoimin joensuulaisia ilman ajanvarausta.

Tulevat massarokotuspäivät ovat yksi esimerkki koronarokotusten tehostamiseksi tehdystä yhteistyöstä. Pihlajalinnan lääkärit ottivat yhteyttä Siun soteen ja ilmoittivat halukkuutensa tulla vapaaehtoisiksi rokottajiksi koronarokotustilaisuuksiin.

– Koronaviruspandemia on terveydenhuollon yhteinen asia, ja saimme yleislääkäri Tanja Tuomisen kanssa idean osallistua koronarokottamiseen talkoovoimin. Haluamme kantaa kortemme kekoon, jotta koronarokotukset edistyisivät mahdollisimman tehokkaasti. Haluamme olla edistämässä yhteistä hyvää ja kollegiaalisuutta, sanoo Pihlajalinnan lääkäri Markku Terävä.

Lisärokottajat ovat Siun soten mukaan tervetulleita, sillä kolmansia koronarokotuksia pyritään nopeuttamaan kaikin keinoin. Pihlajalinnan lääkärien avulla pystytään rokotuksia tarjoamaan kahtena peräkkäisenä lauantaina.

– On hienoa, että Pihlajalinnan lääkärit ja hoitajat ovat lupautuneet korvauksetta rokottamaan alueemme asukkaita. Arvostamme saamaamme apua ja joustavuutta rokoteyhteistyön mahdollistamiseksi. Toivon myös, että mahdollisimman moni käyttäisi tulevan lauantain rokotusmahdollisuuksia hyödykseen, Siun soten hallintoylilääkäri Petri Kivinen kannustaa.

Pihlajalinnalaiset noudattavat Pihlajalinnan koronaepidemiaan liittyviä ohjeistuksia, ja lisäksi rokotustalkoisiin osallistuvat testataan pikatestillä ennen kuin he palaavat töihin Pihlajalinnaan.

Rokotuksia annetaan lauantaina 8.1.2022 klo 10–18 osoitteessa Malmikatu 9. Tarjolla noin 600 koronarokoteannosta/tilaisuus. Rokotuksia jatketaan siihen saakka, kun rokotteita riittää. Tilaisuuksissa annetaan vain 3. rokoteannoksia. Molemmissa rokotustilaisuuksissa on käytössä Biontech-Pfizerin koronarokote. Rokotustilaisuus on suunnattu ensisijaisesti riskiryhmään kuuluville alle 30-vuotiaille miehille. Toinen massarokotustilaisuus järjestetään 15.1.2022.

Rokotustilaisuudessa kolmansia koronarokotteita annetaan myös muille kuin alle 30-vuotiaille miehille. 3. koronarokotteen rokotustilaisuudessa voivat ottaa seuraavat ryhmät:

• 18–59-vuotiaat sairauden perusteella riskiryhmään kuuluvat, joiden 2. koronarokotteesta on kulunut vähintään kolme kuukautta
  • 60–69-vuotiaat, joiden 2. koronarokotteesta on kulunut vähintään kolme kuukautta
  • perusterveet 50–59-vuotiaat, joiden 2. koronarokotteesta on kulunut vähintään neljä kuukautta
  • rokotusvuorossa oleva sote-henkilöstö, kun 2. koronarokotteesta on kulunut vähintään 3 kuukautta