Hattulan kunnanhallitus ja kunnanvaltuusto päättivät kokouksissaan 18.12.2019 Pihlajalinnan kanssa tehdyn perusterveydenhuollon palvelusopimuksen päättämisestä. Asia vaatii vielä Hattulan kunnan tekemän virallisen irtisanomisilmoituksen.
Pihlajalinna lähti tarjouksessaan siitä, että perinteisen lääkärivastaanoton lisäksi Hattulassa hyödynnetään puhelinpalvelua ja erilaisia digitaalisia toimintatapoja. Myös palvelusopimukseen on kirjattu, että palvelujen järjestämisessä hyödynnetään sähköisiä tapoja hoitaa asioita. Tilaaja on kuitenkin halunnut pitäytyä perinteisemmissä asiointitavoissa. Lisäksi tilaaja on toiminnallaan vaikuttanut siihen, ettei Hattulan palveluiden piiriin ole saatu hankittua uusia asiakkaita, vaikka se asetettiin yhteiseksi tavoitteeksi palvelusopimuksesta neuvoteltaessa.
Pihlajalinna kiistää esitetyt väitteet sopimusrikkomuksista.
Pihlajalinnan tarjoamassa monikanavaisessa palvelumallissa potilaan ei aina tarvitse lähteä fyysisesti terveysasemalle, vaan hän saa avun esimerkiksi puhelimitse tai videovastaanotolla.
– Tarjouksessamme olivat mukana mm. etänä tehtävät erikoislääkärikonsultaatiot, ikäihmisten vastuulääkärimalli ja uusien lähialueiden asiakkaiden hankinta Hattulan uudelle terveysasemalle perusterveydenhuollon valinnanvapauteen perustuen. Tavoittelimme kokonaan uudistettua monikanavaista palvelumallia yhdistettynä uusiin ja nykyaikaisiin tilaratkaisuihin. Tilaaja ei kuitenkaan ole halunnut myötävaikuttaa näiden tavoitteiden saavuttamiseen vaan on kieltänyt tarjouksemme mukaiset uudet toimintamallit, kommentoi Pihlajalinnan toimitusjohtaja Joni Aaltonen.
– Tarjoamamme monikanavainen toimintamalli on vaikuttanut Hattulan kunnalle tarjottujen palveluiden hintaan. Mikäli palvelut tuotetaan perinteisillä malleilla, tilanne on kokonaan toinen. Olemme yrittäneet löytää asiaan neuvotteluratkaisun siinä kuitenkaan onnistumatta, Aaltonen jatkaa.
Lisätiedot
Joni Aaltonen, toimitusjohtaja, 040 524 7270