24.2.2020 Pihlajalinna aloittaa uuden sydänoireiden selvittämiseen tarkoitetun palvelun yhteistyössä Sydänsairaalan kanssa

Pihlajalinna avaa uuden puhelinpalvelun ja mobiilisovelluksen, jonka avulla voi hakea apua huolta aiheuttaviin aikuisten sydänoireisiin. Palvelu on tarkoitettu esimerkiksi kiireettömien rytmihäiriö- ja rintakiputuntemusten tai muiden sydänperäisiksi epäiltyjen oireiden selvittelyyn. Palvelu tuotetaan yhteistyössä Sydänsairaalan kanssa, joka tarjoaa potilaille tarvittaessa erikoissairaanhoidon palveluja.

Helmikuun 24. päivä avattava palvelu lanseerataan aluksi Varsinais-Suomen alueella, mutta sen käyttö on mahdollista kaikkialla Suomessa. Sydänoireiden selvittelyn voi aloittaa joko asioimalla sairaanhoitajan kanssa Pihlajalinnan terveyssovelluksessa tai soittamalla Pihlajalinnan hoitajapuhelimeen. Hoitajan kanssa asiointi on maksutonta.

– Sairaanhoitaja voi ohjata asiakkaan etälääkärin vastaanotolle, jonne pääsee heti. Mikäli lähetekriteerit julkiseen erikoissairaanhoitoon täyttyvät, jatkotutkimukset ja -hoito järjestyvät Pihlajalinnan Turun toimipisteen kautta, kuvaa Pihlajalinnan operatiivinen johtaja Teija Kulmala.

Palvelun tarkoituksena on nopeuttaa ja parantaa sydänhoidon saatavuutta sekä myös vähentää päivystyspalvelujen kuormitusta.

– Mahdollisen sydänsairauden aikainen toteaminen tekee hoidosta sujuvampaa ja edistää potilaan pärjäämistä arjessa. Sydänsairaalan laajaa kardiologiverkostoa voidaan hyödyntää sydänsairauksien diagnosoinnissa ja hoidossa myös Pihlajalinnan vastaanotoilla, kertoo Sydänsairaalan toimitusjohtaja Kari Niemelä.

Sydänsairaala ja Pihlajalinna solmivat aiesopimuksen yhteistyöstä keväällä 2019. Yhteistyön tavoitteena on sujuvoittaa sydänpotilaiden hoitoon pääsyä, vastata väestön ikääntymisen aiheuttamiin haasteisiin ja hillitä kustannusten kasvua. Nyt avattava sydänoirepalvelu on ensimmäinen yhteistyönä tuotettu julkisen ja yksityisen rajapinnat ylittävä palvelu.

Lisätietoja:
Teija Kulmala, operatiivinen johtaja, Pihlajalinna, p. 050 347 4661, [email protected]
Kari Niemelä, toimitusjohtaja ja johtava ylilääkäri, Sydänsairaala, p. 050 555 7740, [email protected]