Näin asioit työterveydessä

Pihlajalinna Työterveys pitää työntekijöistä huolta niin etänä kuin kasvokkain. Tutustu alla työterveydessä asioimiseen liittyviin ohjeistuksiimme. Tarvittaessa saat aina lisätietoa työnantajaltasi.

Miten varaan ajan työterveyteen?

Tarkista ensin työnantajaltasi, mitkä seuraavista ajanvarauksen tavoista ovat käytössä työterveyspalvelussanne. Oman asiointikanavasi voit tarkastaa työnantajallesi lähetetystä työterveysinfosta.

  • Verkkoajanvaraus. Monilla työpaikoilla voit varata useimmat työterveyteen liittyvät käynnit (esim. työterveyshoitaja, laboratorio ja rokotukset) suoraan verkkoajanvarauksesta. Kun tunnistaudut verkkoajanvarauksessa, näet varattavissa olevat palvelut ja ajat.
  • Pihlajalinna Terveyssovellus. Terveyssovellus on väyläsi kaikkiin Pihlajalinnan palveluihin. Työnantajasi työterveyssopimuksesta riippuen käytössäsi ovat myös työterveysasiakkaana video- ja chat-vastaanotot, Mielen Huoli -palvelu ja reseptin uusinta. Tarkista palveluiden saatavuus työnantajaltasi.
  • Soitto puhelinpalveluun. Tarkista ensin työnantajaltasi, varataanko työterveysaika Pihlajalinnan asiakaspalvelusta vai Hoitajapalvelusta, jossa puhelimeen vastaa terveydenhuollon ammattilaiset. Pihlajalinnan valtakunnallinen asiakaspalvelun numero on 010 312 010.

Miten perun työterveysajan?

Voit perua ajan helpoiten Pihlajalinna Terveyssovelluksella tai OmaPihlajalinnassa. Voit tarvittaessa myös soittaa Pihlajalinnan asiakaspalvelun numeroon 010 312 010 (pvm/mpm).

Varatun ajan voi peruuttaa veloituksetta viimeistään 24 tuntia ennen varattua aikaa. Myöhemmin tehdyistä peruutuksista tai peruuttamattomasta ajasta varaamme oikeuden veloittaa varatun palvelun täyden hinnan. Huomaathan, että useimmat työnantajat ohjaavat tämän kulun työntekijän itsensä maksettavaksi.

Miten siirrän työterveysajan?

Voit siirtää aikaasi perumalla tehdyn varauksen ja varaamalla uuden ajan. Ajan voit perua ja uuden ajan varata helpoiten Pihlajalinna Terveyssovelluksella tai Pihlajalinnan verkkosivustolla. Mikäli verkkoajanvarauksesta ei ole työnantajasi kanssa sovittu, voit tarvittaessa soittaa myös Pihlajalinnan asiakaspalvelun numeroon 010 312 010 (pvm/mpm).

Miten jätän soittopyynnön?

  • Soittopyyntö omalle työterveyshoitajalle. Varaa soittopyyntö Pihlajalinna Terveyssovelluksesta tai verkkoajanvarauksen kautta.
  • Soittopyyntö muulle asiantuntijalle, esimerkiksi laboratoriotulosten käsittely sinua hoitaneen lääkärin kanssa. Varaa soittoaika verkkoajanvarauksen kautta (ei mahdollista kaikissa työterveyssopimuksissa) tai soita Pihlajalinnan asiakaspalvelun numeroon 010 312 010 (pvm/mpm). Asioidessa lääkärikeskuksessa varaa hoitoosi liittyvät soittopyynnöt kuten laboratoriotulosten käsittely hoitavan lääkärin kanssa käynnin yhteydessä tai toimipisteen asiakaspalvelusta.

Miten uusin reseptin?

  • Voit jättää lääkärille pyynnön reseptin uusimiseen Pihlajalinna Terveyssovelluksessa, mikäli tästä palvelusta on sovittu työnantajasi työterveyssopimuksella.
  • Voit pyytää reseptin uusintaa myös samalla kun asioit lääkärin vastaanotolla.

Huomaathan, että lääkäri voi jatkaa lääkehoitoa vain, jos käytössä on riittävät tiedot sairaudesta, sen hoitosuunnitelmasta ja hoidon seurannasta kuten verenpaineen omaseurannan tuloksista.

Miten varaan ajan terveystarkastukseen?

Varaa aika saamiesi ohjeiden mukaisesti. Varaa aika jättämällä soittopyyntö työterveyshoitajallesi Pihlajalinna Terveyssovelluksen kautta tai varaa aika terveystarkastukseen työnantajaltasi saamasi ohjeen mukaisesti.

Mitä työterveyssopimukseeni kuuluu?

  • Työterveyssopimuksen laajuus sekä vuosittain täsmennettävä työterveyden toimintasuunnitelma ovat nähtävillä työantajasi määrittelemässä paikassa, usein intranetissä tai vastaavassa paikassa, jonne kaikilla työntekijöillä on pääsy.
  • Pihlajalinna Terveyssovelluksesta näet, mitkä vastaanotot kuuluvat työterveyspalveluusi.

Mistä saan sairauslomatodistuksen?

  • Tarkista työnantajasi ohjeet sairauspoissaolokäytännöistä. Näistä ohjeista käy ilmi, missä tilanteissa voit olla poissa esihenkilön luvalla ja milloin tarvitset sairauspoissaolotodistuksen terveydenhuollon ammattihenkilöltä.
  • Pihlajalinna Työterveys suosittelee aina käymään keskustelun esihenkilön kanssa kun työkyky on uhattuna. Sairauden hoidosta ja todistuksesta riippumatta työterveystiimisi tukee tarvittaessa työkykyhaasteissa.
  • Sairauspoissaolotodistus kirjoitetaan lääketieteellisen arvion ja sairauden luonteen perusteella hoitajapalvelussa, etävastaanotolla tai lähivastaanotolla.

Miten käytän Etähoitopolkua?

Etähoitopolku on digitaalinen palvelu, jonka kautta pääset terveydenhuollon asiantuntijan chat-vastaanotolle. Palvelu ei kuulu kaikkiin työterveyssopimuksiin, joten tarkista sen saatavuus työnantajaltasi.

Pääset käyttämään palvelua näin:

  • Pihlajalinna Terveyssovellus. Näet työterveyteesi kuuluvat palvelut Vastaanotto-välilehdeltä. Valitse Etävastaanotto ja seuraa ohjeita.
  • Pihlajalinnan verkkosivut. Siirry työterveysasiakkaan ajanvaraukseen ja tunnistaudu. Löydät linkin Etähoitopolulle työterveyssopimukseesi kuuluvien palveluiden alta.

Mitä Etähoitopolulla tapahtuu:

  • Hoitopolku alkaa aina digitaalisella hoidon tarpeen arviolla, jonka jälkeen pääset hoitajan chat-vastaanotolle.
  • Noudata palvelun antamia ohjeita. Huomioithan, että hoidon tarpeen arvion huolellinen täyttäminen varmistaa hoitosi laadun.
  • Chat-vastaanotolle saapuneet käsitellään tulojärjestyksessä. Tarvittaessa sinut voidaan siirtää lääkärin chat-vastaanotolle, pyytää videovastaanotolle tai sinulle voidaan varata aika Pihlajalinnan lääkärikeskukseen.