Sähköinen lääkemääräys

Sähköinen resepti tai e-resepti on nykyaikainen tapa hallita lääkemääräyksiä turvallisesti ja tehokkaasti.

Mikä on sähköinen resepti?

Sähköinen resepti on lääkärin laatima ja allekirjoittama lääkemääräys, joka tallennetaan valtakunnalliseen Reseptikeskukseen. Reseptikeskusta ylläpitää Kela, ja sen avulla kaikki apteekit voivat toimittaa lääkkeitä turvallisesti ja sujuvasti.

Sähköiset reseptit auttavat lääkäreitä tarkistamaan potilaan kokonaislääkityksen ja ehkäisemään haitallisia yhteisvaikutuksia ja päällekkäisyyksiä. Myös farmaseutit, proviisorit ja hoitajat voivat potilaan luvalla tarkastella tietoja.

Sähköinen resepti hyödyntää keskitettyä Lääketietokantaa, joka sisältää ajantasaiset tiedot lääkkeistä, hinnoista ja korvattavuudesta. Näin varmistetaan, että terveydenhuollon ja apteekkien tiedot ovat yhdenmukaisia.

Missä voin tarkastella reseptitietojani?

Voimassa olevat reseptisi näet Pihlajalinnan Terveyssovelluksessa sekä OmaPihlajalinna-palvelussa. Voit tarkastella reseptitietojasi myös Omakanta-palvelussa.

Mitä sähköinen resepti maksaa?

E-reseptimaksun löydät hinnastostamme: Hinnasto
Sähköisen reseptin maksu kattaa Reseptikeskuksen, Reseptiarkiston ja Lääketietokannan käytöstä syntyviä kuluja.
Maksu ei koske Pihlajalinna Työterveyden palveluita tai maksukattoisia käyntejä.

Miten voin uusia sähköisen reseptin?

Pihlajalinnassa voit uusia reseptisi nopeimmin Terveyssovelluksen kautta. Reseptin voi uusia myös puhelimitse. Tarvittaessa lääkäri voi pyytää sinua käymään vastaanotollaan tai tutkimuksissa ennen reseptin uusimista.
Katso tarkemmat tiedot: Reseptin uusinta

Miten sähköinen resepti toimii poikkeustilanteissa?

Sähköisen reseptin sijaan voidaan käyttää kirjallista tai puhelimitse annettua reseptiä vain teknisen häiriön vuoksi tai jos lääkehoidon tarve on kiireellinen eikä lääkemääräystä voi olosuhteiden poikkeuksellisuuden tai muun syyn vuoksi laatia sähköisesti.
Resepti voidaan tehdä myös kirjallisesti tai puhelimitse apteekin pyynnöstä, jos teknisen häiriö estää reseptin toimituksen. Näissäkin tapauksissa resepti muutetaan sähköiseksi apteekissa ja tallennetaan Reseptikeskukseen.

Kuinka kauan reseptitiedot säilyvät?

Reseptit ja niiden toimitustiedot säilyvät Reseptikeskuksessa 30 kuukautta eli 2,5 vuotta. Tämän jälkeen tiedot siirretään Reseptiarkistoon, jossa niitä säilytetään muun muassa valvonta- ja tutkimustarkoituksia varten vielä 10 vuotta.

Kuka voi tarkastella reseptitietoja?

Reseptikeskuksen tietoja voivat käyttää vain sinua hoitavat terveydenhuollon ammattilaiset ja apteekissa farmaseutit, proviisorit sekä näiden alojen opiskelijat, kun asioit terveydenhuollossa tai apteekissa. Tietojen katsomiseen pitää aina pyytää potilaan lupa.

Reseptiarkistoon siirtyneet reseptit eivät ole enää terveydenhuollon ja apteekkien käytettävissä. Reseptitietoja voidaan käyttää valvontaan, lääketurvatoimintaan, lääkekorvausten maksamiseen ja tutkimukseen. Näihin tarkoituksiin tietoja voivat saada mm. Valvira, aluehallintovirastot, Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus, Kela ja Lääkehoidon kehittämiskeskus.

Lisätietoa löydät Kanta.fi-sivustolta.