Kumppanuus tuo tuloksia

1.4.2019

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on tutkinut Pihlajalinnan ja Mänttä-Vilppulan kunnan yhteistyön tuloksia. Vertailussa verrokkikuntiin Pihlajalinnan ja kunnan yhteisyritys Mäntänvuoren Terveys on saanut aikaan selviä säästöjä samalla kun kuntalaisten palvelujen saatavuus on parantunut.

Mänttä-Vilppulan ja vertailukuntien sote-nettomenojen muutos indeksinä:

Mänttä-Vilppulan sote-nettomenot

Mänttä-Vilppulan kaupungin johto on ollut tyytyväinen yhteistyöhön Pihlajalinnan kanssa. "Olemme saaneet Pihlajalinnan kanssa tehdyn yhteistyön avulla kustannukset kuriin ja palvelutaso on parantunut. Pihlajalinna on onnistunut myös sitouttamaan henkilöstöä ja kaupunkilaiset ovat tyytyväisiä palveluihin", sanoo kaupunginjohtaja Esa Sirviö.

Alkutilanteessa vuoden 2012 lopussa Mänttä-Vilppulan sote-palveluiden tilanne oli huono. Kustannukset olivat nousseet hälyttävästi sekä perusterveydenhoidon että erikoissairaanhoidon puolella. Hammaslääkärijonossa oli 400 potilasta. Viidestä lääkärinvirasta kaksi oli täytetty ja henkilökunta ja asiakkaat olivat tyytymättömiä palveluiden tasoon. Palvelua ei välttämättä aina saanut suomen kielellä.

Kaupunki ulkoisti sote-palveluiden tuotannon Pihlajalinnan kanssa perustetulle yhteistyritykselle, johon tuli osakkaaksi myös sairaanhoitopiiri. Kaupungin sote-palveluiden tuotantovastuu siirtyi uudelle yhteisyritykselle 1.1.2013 alkaen. Ensimmäisen toimintavuoden aikana laskennallinen säästö oli noin kaksi miljoonaa euroa ja toisena toimintavuonna päästiin jo viiden miljoonaan euron säästöihin. Lääkärin ja hammaslääkärinvirat on täytetty, hammaslääkärijonot purettu ja sekä henkilöstö- että asiakastyytyväisyys on kehittynyt positiivisesti.