Yleiset varausehdot

Soveltamisala

Näitä ehtoja sovelletaan Pihlajalinna-konserniin kuuluvien (jäljempänä ”Palveluntarjoaja”) lääkärikeskusten, rokotusyksikköjen ja etävastaanottojen tarjoamien palveluiden (“Palvelut”) ajanvaraukseen riippumatta siitä, miten varaus tehdään.

Pihlajalinnan sähköinen ajanvarausjärjestelmä (“Järjestelmä”) on Palveluntarjoajan tarjoama ajanvarausjärjestelmä, jolla asiakkaat voivat varata Palveluntarjoajan Palveluita. Järjestelmän käyttäminen edellyttää, että asiakas sitoutuu noudattamaan näitä varausehtoja. Ennen Järjestelmässä tehtävää ajanvarausta asiakkaalla on mahdollisuus lukea nämä ehdot. Ehdot tulevat osaksi Palveluntarjoajan ja ajanvarauksen tehneen asiakkaan välistä sopimusta.

Asiakas ilmoittaa ymmärtävänsä, ettei Järjestelmää tule käyttää hätätapauksissa, vaan silloin tulee ottaa yhteyttä yleiseen hätänumeroon 112.

Henkilötietojen kerääminen ja käsittely

Järjestelmän käyttämisen yhteydessä Palveluntarjoaja kerää netti- ja mobiilisivuilta evästeiden tai vastaavien tekniikoiden avulla selainkäyttäytymistietoa, jota voidaan hyödyntää ja käyttää Palveluntarjoajan konserniin kuuluvien yhtiöiden liiketoiminnan ja asiakaspalvelun kehittämiseen, markkinointiin, analysointiin, tilastointiin ja muihin vastaaviin tarkoituksiin. Evästeen tai vastaavan tekniikan avulla voidaan kerätä mm. tunnistetiedot, sähköpostiosoite, yhteystiedot, esim. osoite tai puhelinnumero.

Sopimuksen syntyminen ja sisältö

Jollei toisin ole kirjallisesti sovittu, Palvelua koskeva sopimus syntyy osapuolten välille, kun asiakas ja Palveluntarjoaja sopivat ajanvarauksesta. Ajan varaaminen voi tapahtua mm. Järjestelmän kautta, puhelimitse, sähköisesti sekä lääkärikeskuksessa asioimalla.

Henkilötietojen kerääminen ja käsittely

Järjestelmän käyttämisen yhteydessä Palveluntarjoaja kerää netti- ja mobiilisivuilta evästeiden tai vastaavien tekniikoiden avulla selainkäyttäytymistietoa, jota voidaan hyödyntää ja käyttää Palveluntarjoajan konserniin kuuluvien yhtiöiden liiketoiminnan ja asiakaspalvelun kehittämiseen, markkinointiin, analysointiin, tilastointiin ja muihin vastaaviin tarkoituksiin. Evästeen tai vastaavan tekniikan avulla voidaan kerätä mm. tunnistetiedot, sähköpostiosoite, yhteystiedot, esim. osoite tai puhelinnumero. Henkilötietojen käsittely on kuvattu tarkemmin tietosuojaselosteessa, joka löytyy pihlajalinna.fi-verkkosivustolta kohdasta Tietosuojaselosteet.

Asiakkaan antamat tiedot

Asiakkaan tulee antaa Palveluntarjoajalle Järjestelmässä tai muulla tavoin Palveluntarjoajan pyytämät tiedot. Asiakas vakuuttaa ilmoittaneensa tiedot oikein ja ajantasaisina. Asiakas vastaa virheistä tai viivästyksistä, jotka johtuvat siitä, että asiakkaan antamat tiedot ovat virheellisiä, puutteellisia tai vanhentuneita.

Peruutus ja viivästyminen

Palveluntarjoajalla on oikeus veloittaa varatun Palvelun täysi hinta asiakkaalta, ellei varattua aikaa ole peruttu viimeistään 24 tuntia, tai erillisellä yrityskohtaisella palvelusopimuksella sovittuna poikkeavana ajankohtana, ennen varattua ajankohtaa.

Jos asiakas saapuu myöhässä, Palveluntarjoaja ei ole velvollinen ylittämään sovittua aikataulua eikä aloittamaan sovittua toimenpidettä, jos sitä ei voida suorittaa sovitussa aikataulussa. Palveluntarjoaja pyrkii ottamaan asiakkaan tai potilaan vastaan sovittuna aikana, mutta johtuen terveyspalvelun luonteesta sovittua aikaa ei voida taata.

Ajan peruminen

Varatun ajan voi perua pihlajalinna.fi-sivustolta linkistä OmaPihlajalinna, Pihlajalinna Terveyssovelluksessa tai soittamalla valtakunnalliseen asiakaspalveluun 010 312 010.

Hinnat

Ammatinharjoittajan (vastaanottava lääkäri, terapeutti, hoitaja tai muu asiantuntija) ja Palveluntarjoajan tarjoamien Palveluiden osalta sovelletaan kulloinkin voimassa olevia hinnastoja, minkä lisäksi veloitetaan käsittelymaksu. Lääkärikäynnillä tehtävistä lausunnoista, laboratorio- ja röntgentutkimuksista, toimenpiteistä, mahdollisista rokotteista sekä lääkkeistä ja tarvikkeista veloitetaan erikseen. Lisäksi puheluista, kuten puhelinvastaanottoina toteutettavista soittopyynnöistä, veloitetaan erikseen. Terveyspalvelun luonteesta johtuen kaikkia tarpeellisia tutkimuksia ja hoitotoimenpiteitä ei voida etukäteen arvioida. Kulloinkin voimassa oleva hinnasto löytyy pihlajalinna.fi-verkkosivustolta kohdasta Hinnastot.

Maksuehto

Ellei erikseen kirjallisesti toisin sovita, asiakas maksaa Palvelun Palveluntarjoajan hyväksymillä maksuvälineillä käynnin yhteydessä.

Palveluntarjoaja on oikeutettu perimään harkintansa mukaan ennakkomaksua. Asiakkaan tulee ilmoittaa ennen ajanvarausta ja varsinaista terveyspalvelua, jos asiakas ei voi maksaa palvelua edellä kerrotulla tavalla.

Palveluntarjoajalla on oikeus keskeyttää sopimusvelvoitteensa, jos ilmenee seikkoja, joiden nojalla on syytä epäillä, että asiakas jättää sopimusvelvoitteensa täyttämättä. Maksun viivästyessä asiakas on velvollinen maksamaan korkolain mukaisen viivästyskoron sekä muistutus- ja perintäkulut.

Mikäli Palvelusta joudutaan lähettämään asiakkaalle erikseen lasku, on Palveluntuottaja oikeutettu perimään voimassa olevan hinnastonsa mukaisen laskutuslisän. Maksuehto näille laskuille on 14 päivää netto.

Muut kuin itse maksavat asiakkaat

Mikäli kyseessä on työterveyshuoltoon kuuluva palvelu tai asiakas ei muulla perusteella maksa itse Palvelua, asiakkaan on selvitettävä ja varmistettava maksujärjestely ennen ajanvarausta sujuvan palvelun varmistamiseksi.

Jos asiakkaan ilmoittama taho ei maksa Palvelua, vastaa asiakas maksusta itse.

Verkkovarauksen vastuun rajoitus

Palveluntarjoaja päivittää ja kehittää kaikkia verkkopalveluitaan (sisältäen Järjestelmän) jatkuvasti ja pyrkii aina tuottamaan virheetöntä ja nopeaa palvelua asiakkaille myös verkossa. Palveluntarjoaja ei kuitenkaan voi taata verkkopalveluiden täydellistä virheettömyyttä tai saatavuutta. Palveluntarjoaja ei vastaa välillisistä tai välittömistä vahingoista, joita käyttäjälle mahdollisesti aiheutuu palveluntarjoajan Järjestelmän tai muiden verkkopalveluiden käyttämisestä.

Palveluntarjoaja ei myöskään vastaa verkkopalveluiden mahdollisista toimintakatkoksista esimerkiksi huoltotöiden, teknisten vikojen, verkkopalveluiden päivitysten tai uusien kehitysversioiden julkaisun tai muiden vastaavien syiden vuoksi eikä vastaa välittömistä tai välillisistä vahingoista, jotka saattavat johtua verkossa tapahtuvan ajanvarauksen tai ajan peruuttamisen toiminnasta tai toimimattomuudesta. Palveluntarjoaja ei vastaa verkkopalveluiden käyttäjien omien tietoliikenneyhteyksien toiminnasta eikä palveluntarjoajan henkilökunta anna tietoliikenneyhteyksien toimintaa tai asennusta koskevaa neuvontaa.

Ylivoimainen este

Palveluntarjoaja ei ole vastuussa viivästyksistä tai muista velvoitteiden rikkomisista, jotka aiheutuvat palveluntarjoajasta riippumattomista syistä. Palveluntarjoajasta riippumattomiksi syiksi katsotaan lakko tai muu työtaistelutoimenpide, tulipalo, sairaalabakteeri keskeytymisen tai muun viivästymisen syynä, vastaanottavan ammattihenkilön sairastuminen, keskeytys sähkönjakelussa, tietoliikenneyhteyksissä taikka tietojärjestelmien toiminnassa, julkisoikeudellinen toimenpide tai muu sellainen syy, jota palveluntarjoaja ei voi kohtuudella poistaa.

Sovellettava laki ja erimielisyyksien ratkaisu

Näihin yleisiin varausehtoihin sovelletaan Suomen lakia, pois lukien lainvalintaa koskevat säännökset. Varausehtoihin liittyvät mahdolliset erimielisyydet ratkaistaan viime kädessä Pirkanmaan käräjäoikeudessa.