Etälääkäri täydentää kohtaamisia vastaanotolla

Terveysala digitalisoituu, ja kivijalassa hoidettavien palveluiden rinnalle on kehitetty erilaisia sähköisiä palveluita, joista yksi esimerkki on Pihlajalinnan terveyssovellus ja siihen sisältyvä lääkärin etävastaanotto. Mitkä ovat etäpalveluiden suurimmat hyödyt asiakkaille? Entä mikä niiden tehtävä oikeastaan on: korvaavatko etäpalvelut kasvokkain tapahtuvan asioinnin, vai täydentävätkö ne kivijalan palveluita?

Lääkäriin mistä ja milloin tahansa. Pihlajalinnan terveyssovellukseen sisältyvän etävastaanoton avulla asiakas pääsee lääkärin juttusille vaikkapa oman kesämökin laiturinnokasta ilman jonotusta. Etävastaanotolla hoituvat monenlaiset pienet vaivat, kuten silmätulehdukset ja ylähengitystieinfektiot.

Käytännössä asiakas vastaa aluksi muutamaan automaattikysymykseen, joilla oireet kartoitetaan. Sen jälkeen hän pääsee keskustelemaan chatissä lääkärin kanssa, ja lääkäri kysyy tarvittavat tarkentavat kysymykset vaivan selvittämiseksi ja hoitosuosituksia varten.

Asiakasta saattaa mietityttää, onko chat-keskustelu riittävä keino oikean diagnoosin tekemiseksi.

Pihlajalinnan etälääkäripalvelusta vastaava palvelujohtaja Kati Kesäläinen vakuuttaa, että etävastaanotolla hoidettavat oireet on määritelty tarkasti. Etälääkärissä ei voi siis hoidattaa sellaisia oireita, joissa tarvitaan käyntiä perinteisellä vastaanotolla.

– Olemme miettineet huolellisesti, mitä etäkanavassa voidaan hoitaa, ja valikoineet nämä oireet palvelun aloitusnäkymään. Kun asiakas kirjautuu etävastaanotolle, hän näkee heti, millaisissa asioissa etälääkäri voi auttaa, hän kertoo.

Esimerkiksi silmätulehduksen hoito sujuu etävastaanotolla näppärästi: tarvittaessa asiakas voi ottaa silmästään valokuvan, josta lääkäri näkee sanallisen kuvauksen lisäksi, miten silmä oireilee.

Lisäksi Kesäläinen muistuttaa, että etälääkäri arvioi aina potilaan kokonaistilanteen ja ohjaa hänet tarvittaessa eteenpäin vastaanotolle lääkärikeskukseen.

– Etävastaanottoa pitävät lääkärit tekevät yhteistyötä kivijalan kanssa. Tilanne voidaan hoitaa vaikkapa niin, että asiakas saa akuuteimman avun vaivaansa etälääkäristä ilman jonotusta mutta saa jatkosuosituksen perusteellisempiin tutkimuksiin.

Parhaimmillaan etälääkäripalvelut säästävät asiakkaan aikaa ja vaivaa. Migreeniin saa reseptin ennen kuin oireet ehtivät pahentua, ja kesämökiltä ei tarvitse ajella kymmenien kilometrien päähän lääkäriin vatsavaivojen vuoksi.

Lisäksi rutiininomainen reseptien uusinta sujuu nopeasti ilman vastaanottokäyntiä.

Vuorovaikutusta myös digikanavissa

Asiakasta saattaa pohdituttaa myös se, miten vuorovaikutus muuttuu, kun asiointi siirtyy puhelimeen: kohtaako lääkäri enää potilastaan, ja onko palvelu yhtä yksilöllistä?

Kati Kesäläinen kertoo, että tarvittaessa lääkäri voi avata videoyhteyden, jossa asiakkaan tilanteesta päästään keskustelemaan suullisesti ja kasvokkain.

– Olemme valikoineet palvelun lääkäreiksi sellaisia henkilöitä, joille digitaalinen vuorovaikutus on luontevaa ja jotka viestivät chatissa sujuvasti, Kesäläinen kertoo.

Palvelun lääkärit eivät työskentele myöskään ainoastaan etälääkäreinä, vaan he tekevät lisäksi perinteistä vastaanottotyötä. Tällä varmistetaan se, että heillä on mahdollisimman hyvä osaaminen etälääkärinä työskentelyyn.

Asiakas: anna palautetta!

Pihlajalinnan etävastaanotolle on päässyt vuodesta 2017 alkaen. Palveluita kehitetään jatkuvasti, ja kehitystyössä on mukana palvelukehityksen osaajien lisäksi sovelluksessa työskenteleviä lääkäreitä.

Vuonna 2019 palvelu on avattu myös kunta-asiakkaiden käyttöön. Nyt etälääkärissä voi asioida yksityisasiakkaana, työterveysasiakkaana tai kunta-asiakkaana. Kunta-asiakkaille terveyssovellus on otettu käyttöön Mäntänvuoren terveydessä ja Kolmostien terveydessä.

Etälääkärin vastaanotosta voi antaa myös palautetta käynnin jälkeen. Kesäläinen rohkaiseekin jokaista sovellusta käyttävää antamaan palautetta, jotta Pihlajalinna saa tiedon siitä, mikä on asiakkaiden mielestä toimivaa ja toisaalta miten palvelua voidaan kehittää entistäkin paremmaksi.

– Otamme jokaisen palautteen huomioon. Palvelua kannattaa kokeilla rohkeasti, Kesäläinen sanoo.


Maksuton etälääkärikäynti kanta-asiakkaille

Liity Pihlajalinnan kanta-asiakkaaksi, niin saat maksutta yhden etälääkärikäynnin! Lue lisää.

Etälääkäriin joka päivä klo 7–23

Pihlajalinnan etävastaanotto on avoinna klo 7–23 vuoden jokaisena päivänä. Vastaanotolle pääsee, kun lataa puhelimeensa Pihlajalinna-terveyssovelluksen.

Sovellus kannattaa ladata puhelimeen jo valmiiksi ennen kesälomareissua tai mökkeilyviikonloppua, niin lääkäri on ladattuna taskussasi, missä ikinä menetkin. Sovelluksen lataaminen on maksutonta. Katso ohjeet lataamiseen.

Katso etälääkärin hinnasto yksityisasiakkaille.

Tutustu etälääkäripalveluun työterveysasiakkaille.