Bekanta dig med Pihlajalinnas allmänna bokningsvillkor.
Bekanta dig med Pihlajalinnas allmänna bokningsvillkor.
Dessa villkor tillämpas på tidsbokning till de tjänster (”Tjänster”) som Pihlajalinna-koncernens (nedan ”Serviceleverantör”) läkarcentraler, vaccinationsenheter och distansmottagningar erbjuder oberoende av hur bokningen görs.
Pihlajalinnas elektroniska tidsbokningssystem (”System”) är Serviceleverantörens tidbokningssystem, med vilket kunder kan boka Serviceleverantörens Tjänster. Användningen av Systemet förutsätter att kunden förbinder sig till att följa dessa bokningsvillkor. Kunden har möjlighet att läsa dessa villkor innan tidsbokningen görs i Systemet. Villkoren blir en del av avtalet mellan Serviceleverantören och kunden som gjort tidsbokningen.
Kunden meddelar att hen förstår att Systemet inte ska användas i nödsituationer, utan att man då ska kontakta det allmänna nödnumret 112.
Såvida inte annat avtalats skriftligen uppkommer ett avtal mellan parterna då kunden och Serviceleverantören avtalar om tidsbokning. Tidbokningen kan ske bland annat via Systemet, per telefon, elektroniskt samt genom att besöka en läkarcentral.
I samband med användningen av Systemet samlar Serviceleverantören med hjälp av kakor eller motsvarande teknik information om besökarbeteende från webbplatsen och den mobila webbplatsen. Informationen kan utnyttjas och användas för att utveckla affärsverksamheten och kundtjänsten inom bolag som hör till Serviceleverantörens koncern, marknadsföring, analys, statistik och andra motsvarande ändamål. Med kakor eller motsvarande teknik kan man samla bland annat identifieringsuppgifter, e-postadress, kontaktuppgifter, till exempel adress eller telefonnummer. Hanteringen av personuppgifter beskrivs närmare i dataskyddsbeskrivningen som finns på webbplatsen pihlajalinna.fi under Dataskyddsbeskrivningar.
Kunden ska uppge de uppgifter som Serviceleverantören ber om till Serviceleverantören i Systemet eller på annat sätt. Kunden försäkrar att hen har uppgett riktiga och aktuella uppgifter. Kunden ansvarar för fel eller förseningar som beror på att uppgifterna som kunden uppgett är felaktiga, bristfälliga eller föråldrade.
Serviceleverantören har rätt att debitera kunden hela priset för en bokad Tjänst om den bokade tiden inte har avbokats senast 24 timmar före den bokade tiden, eller vid en annan avvikande tidpunkt som avtalats med ett separat företagsspecifikt serviceavtal.
Om kunden anländer för sent är Serviceleverantören inte skyldig att överskrida den avtalade tidtabellen eller påbörja den avtalade åtgärden om den inte kan utföras inom den avtalade tidtabellen. Serviceleverantören strävar efter att ta emot kunden eller patienten på den avtalade tiden, men på grund av hälsovårdens karaktär kan man inte garantera den avtalade tiden.
En bokad tid kan avbokas på webbplatsen pihlajalinna.fi via länken MinPihlajalinna, i Pihlajalinna Hälsoappen eller genom att ringa den riksomfattande kundtjänsten på numret 010 312 199.
För yrkesutövarens (mottagande läkare, terapeut, skötare eller annan sakkunnig) och Serviceleverantörens Tjänster tillämpas separata vid tidpunkten gällande prislistor utöver vilket en administreringsavgift debiteras. Utlåtanden som ges under läkarbesöket, laboratorie- och röntgenundersökningar, åtgärder, eventuella vaccinationer samt läkemedel och material debiteras separat. Dessutom debiteras samtal, såsom begäranden om uppringning som utförs i form av telefonmottagningar, separat. På grund av hälsovårdens karaktär kan alla nödvändiga undersökningar och vårdåtgärder inte bedömas på förhand. En vid tidpunkten gällande prislista finns på webbplatsen pihlajalinna.fi under Prislistor.
Om annat inte skriftligen överenskommits betalar kunden för Tjänsten i samband med besöket med ett betalningsmedel som Serviceleverantören som tillhandahåller Tjänsten godkänt.
Serviceleverantören har rätt att enligt övervägande ta ut en förskottsbetalning. Kunden bör meddela före tidsbokningen och den egentliga hälsovården om hen inte kan betala för tjänsten på det tidigare nämnda sättet.
Serviceleverantören har rätt att avbryta sina avtalsenliga skyldigheter om det framkommer faktorer på basis av vilka det finns skäl att misstänka att kunden inte uppfyller sina avtalsenliga skyldigheter. Om betalningen försenas är kunden skyldig att betala dröjsmålsränta i enlighet med räntelagen samt påminnelse- och indrivningsavgifter.
Om man blir tvungen att skicka en separat faktura för Tjänsten till kunden har Serviceleverantören rätt att debitera ett faktureringstillägg i enlighet med den gällande prislistan. Betalningsvillkoret för dessa fakturor är 14 dagar netto.
Om det är frågan om en tjänst inom företagshälsovården eller kunden av andra skäl inte betalar för Tjänsten själv ska kunden utreda och säkerställa betalningsarrangemanget före tidsbokningen för att försäkra en smidig service.
Om instansen som kunden uppgett inte betalar för Tjänsten ansvarar kunden själv för betalningen.
Serviceleverantören uppdaterar och utvecklar kontinuerligt alla sina webbtjänster (inklusive Systemet) och strävar efter att alltid producera felfri och snabb service för kunderna, även på webben. Serviceleverantören kan dock inte garantera webbtjänsternas fullkomliga felfrihet eller tillgänglighet. Serviceleverantören ansvarar inte för direkta eller indirekta skador, som eventuellt orsakas användaren vid användningen av Serviceleverantörens System eller övriga webbtjänster.
Serviceleverantören ansvarar inte heller för webbtjänsternas eventuella funktionsavbrott till exempel på grund av underhållsarbete, tekniska fel, uppdatering av webbtjänsterna eller publicering av nya utvecklingsversioner eller andra motsvarande skäl och inte heller för direkta eller indirekta skador som kan bero på den webbaserade tidsbokningens eller avbokningens funktion eller uteblivna funktion. Serviceleverantören ansvarar inte för funktionen av webbtjänstanvändarnas egna dataförbindelser. Serviceleverantörens anställda ger inte heller råd beträffande dataförbindelsernas funktion eller installering.
Serviceleverantören ansvarar inte för förseningar eller andra överträdelser av skyldigheter som orsakas av skäl som ligger utom Serviceleverantörens kontroll. Med skäl som ligger utom Serviceleverantörens kontroll avses strejk eller annan stridsåtgärd, brand, sjukhusbakterie som orsakar avbrott eller annan försening, den mottagande yrkespersonens insjuknande, avbrott i eldistributionen, dataförbindelsernas eller datasystemens funktion, offentligrättslig åtgärd eller annan sådan orsak, som Serviceleverantören inte rimligen kan undanröja.
På dessa allmänna bokningsvillkor tillämpas Finlands lag, bortsett från förordningar som berör lagkonflikter. Eventuella meningsskiljaktigheter beträffande bokningsvillkoren avgörs i sista hand i Birkalands tingsrätt.