Användarvillkor för Pihlajalinnas webbtjänster och Hälsoappen, version 1.6 [21.10.2024]
Dessa användarvillkor tillämpas på Pihlajalinnas webbtjänster (“webbtjänst”) och Pihlajalinna Hälsoapplikationstjänsten (“Hälsoapp”) gemensamt (“Tjänsten”), om ej annat separat anges. Pihlajalinna Webbtjänst och Pihlajalinna Hälsoapp är tjänster som koncernen Pihlajalinna (Pihlajalinna Abp, FO-nummer 2617455-1, senare ”Tjänsteleverantör) erbjuder och där kunderna kan uträtta ärenden elektroniskt, så som granska sina hälsouppgifter och boka tid.
Kunden bör förstå att Tjänsten inte får användas i nödfall, utan då gäller det allmänna nödnumret: 112.
Användningen av Tjänsten kräver att Kunden förbinder sig till att följa dessa användarvillkor. I samband med registreringen bestyrker Kunden att hen har läst och godkänt dessa villkor och ge sitt samtycke till att uppgifterna används i Tjänsten. Användningen av tjänsten förutsätter registrering med stark elektronisk identifiering och att kunden tilldelar uppgifterna som krävs i samband med registreringen. De användaruppgifter som angetts i samband med registreringen samt Kundens valda kontaktsätt (som privatkund, förtagshälsovårdskund eller som kunde vid den offentliga hälsovården) utgör en del av Tjänsteleverantörens kundregister och de används endast för i det angivna ändamålet. För privatkunders och företagshälsovårdskunders del sparas uppgifterna gällande vårdförhållandet i det gemensamma patientregistret för Pihlajalinna och de yrkesutövare inom hälsovården vilka verkar i dess verksamhetsställen, och för de offentliga hälsovårdskundernas del i ifrågavarande välfärdsområdes patientdataregister. Registerutlåtandena är tillgängliga på Tjänsteleverantörens webbplats.
Birkalands välfärdsområde (på finska): https://www.pirha.fi/fi/tietosuoja/tietosuojaselosteet
Mellersta Finlands välfärdsområde (på finska): https://www.hyvaks.fi/asiakkaana/tietosuoja
Södra Österbottens välfärdsområde (på finska): https://www.hyvaep.fi/tietoa-ja-ohjeita/tietosuoja/
Österbottens välfärdsområde: https://osterbottensvalfard.fi/om-oss/organisation-och-beslutsfattande/var-dataskyddspraxis/
Pihlajalinna, Parkano, Mänttä-Vilppula, KuusSoTe och Jämsä har anslutit sig till Patientdataarkivet, Pihlajalinna 1.6.2017, Parkano 5/2015, Mänttä-Vilppula 11/2015, KuusSoTe 06/2014, Jämsä 06/2014 och Kristinestad 6.11.2012. Alla dessa registeransvariga har sparat sina väsentliga patientjournalanteckningar i Patientdataarkivet. Pihlajalinna sparar även laboratoriesvaren. Patientuppgifter som antecknats före man anslutit sig har inte överförts till arkivet. I tjänsten MittKanta kan Kunden granska sina egna hälsouppgifter elektroniskt.
Med hjälp av Tjänsten kan Kunden granska sina egna hälsouppgifter, för de delar som hälsotjänsten har producerats av Pihlajalinna och uppgifterna har sparats i Pihlajalinnas register. Tjänsten ger inte behandlingsrekommendationer utan den visar utlåtanden, ordinerade läkemedel samt sjukledigheter relaterade till den behandling som getts. Tjänsten innehåller inte alla uppgifter som sparats i kund- och patientregistret och uppgifterna kan vara ofullständiga, till exempel om Kunden har nekat att uppgifterna visas.
Med hjälp av Hälsoappen och Webbtjänsterna kan Kunden kontakta en yrkesperson inom hälsovården med snabbmeddelanden, bilder och videor under tjänstetider som Serviceleverantören meddelar (”distansmottagning”). Hälsoappen och Webbtjänsten fungerar i Android- och iOS-terminaler och Webbtjänsten dessutom i datorns browser. Alla kund- och patientuppgifter sparas i Pihlajalinnas och/eller välfärdsområdets register på motsvarande sätt som under en mottagning vid ett verksamhetsställe. Kunden får inte använda Hälsoappen eller Webbtjänsten på en annan myndig persons vägnar eller till förmån för en annan myndig person. Kunden bör förstå att eventuella vårdrekommendationer via distansmottagningen kan vara ofullständiga på grund av bl.a. avsaknaden av en fysisk hälsogranskning eller andra motsvarande orsaker.
Kunden får använda Tjänsten endast i Finland, inte utomlands.
Genom stark identifiering kan man uträtta ärenden i Tjänsten för barn under ens vårdnad. Man kan boka tid för barn under 18 år som är under ens vårdnad. I Hälsoappen och i Webbtjänsten kan vårdnadshavaren uträtta ärenden för sitt barn under 12 år. Användningen av tjänsten förutsätter registrering med stark elektronisk identifiering och att kunden tilldelar uppgifterna som krävs i samband med registreringen.
Tjänsteleverantören har rätt att tillfälligt ta Tjänsten eller en del av den ur bruk p.g.a. underhåll, installation, ändringsarbete, allmän ordning och säkerhet, överbelastning i systemet eller av en annan motsvarande orsak. Tjänsteleverantören har rätt att lägga till, ändra och ta bort delar av Tjänsten, samt sluta underhålla Tjänsten delvis eller helt. Kunden tar emot Tjänsten och använder den på eget ansvar, samt ansvarar för de nödvändiga apparaternas, kontakternas och programvarornas anskaffning, funktion och lämpliga skydd för användningen av Tjänsten. Användaren ansvarar själv för att datasäkerheten är adekvat i de egna apparaterna, nätet och koderna som hen använder.
Tjänsteleverantören eller dess avtalspartner har alla rättigheter, inklusive upphovsrätten, till Tjänsten. Kunden får inte använda Tjänsten i strid med Tjänsteleverantörens eller tredje parts upphovsrätt eller andra rättigheter. Tjänsteleverantören förbehåller sig ensamrätt att avbryta eller avsluta Kundens tillgång till Tjänsten eller en del av den, om Kunden på något sätt bryter mot dessa användarvillkor.
Kunden får rätt att använda Tjänsten enligt dessa användarvillkor. När Kunden registrerar sig i Tjänsten ska hen ge de uppgifter som krävs, med vilka Kunden kan identifieras. Att använda Tjänsten förutsätter också att man skapar ett kundspecifikt användarnamn med lösenord. När Kunden registrerar sig som användare i Tjänsten sparar man åtminstone Kundens namn och personbeteckning av identifikationstjänstens tillhandahållare i samband med den starka identifieringen. Förutom dessa uppgifter kan man efterfråga Kunden om hens aktuella kontaktuppgifter eller tillstånd att efterfråga hens adressuppgifter av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Inom den offentliga hälsovården samlar man in kundens kontaktuppgifter från kundregistret i välfärdsområdets patientregister.
Tjänsteleverantören behandlar Kundens insamlade personuppgifter i Tjänsten i enlighet med Pihlajalinna-koncernens dataskyddsbeskrivningar samt lagstiftningen om integritetsskydd Utanpå det som beskrivs ovan delar Tjänsteleverantören Kundens individualiserade personuppgifter endast inom Pihlajalinnakoncernen och endast för att producera tjänster riktade till Kunden.
I samband med att man använder Tjänsten kan Tjänsteleverantören samla in, hantera och analysera uppgifter om användningen av Tjänsten, trafiken, händelser och annan statistikdata angående tjänsterna, enligt det som beskrivs i praxisen om cookies. Kunden kan ge sitt samtycke till användningen av cookies genom att ändra på sekretessinställningarna i Webbtjänsten eller webbläsaren. Att neka användningen av cookies kan påverka Webbtjänstens funktionalitet eller hindra användningen av Tjänsten.
För distansmottagningen debiteras det för tillfället gällande priset. De gällande priserna och grunderna för att fastställa priserna är tillgängliga i Hälsoappen och på webbplatsen pihlajalinna.fi i samband med att distansmottagningen inleds. Vid besök på den offentliga hälsovården kan avgiften som debiteras fås från ifrågavarande välfärdsområdes webbplats.
Tjänsteleverantören förbehåller rätten att ändra på sin prissättning. Genom att använda Hälsoappens distansmottagning förbinder sig Kunden till att betala en avgift i enlighet med prislistan eller avgifter och andra prestationer som meddelats till Användaren. Kunden meddelar att hen förstår att distansmottagningen inte kan återkallas på efterhand och att man för distansmottagningen som används ska betala en avgift enligt prislistan. Om debiteringen för privatkunder misslyckas från Kundens kreditkort eller kortbetalning inte finns till förfogande, skickas en pappersfaktura för distansmottagningen till Kundens hemadress. Användaren är ensam ansvarig för kostnader som användningen av Tjänsten förorsakat hen.
Om Kundens företagshälsoavtal omfattar distansmottagning debiteras besöksavgiften direkt av arbetsgivaren. Om distansmottagningen hör till Kundens offentliga hälsovårdstjänst, faktureras distansmottagningen på motsvarande sätt som en mottagning vid ett verksamhetsställe inom den offentliga hälsovården.
Tjänsten levereras ”som sådan”. Tjänsteleverantören ger inga direkta eller indirekta garantier om Tjänstens funktion, egenskaper eller innehåll, och garanterar ej heller att Tjänsten fungerar utan avbrott och/eller perfekt. Tjänsteleverantören är inte ansvarig för någon indirekt skada som beror på användningen av Tjänsten eller en förhindrad användning av Tjänsten. Skadeersättning ska krävas inom ett år från att Kunden upptäckte eller borde ha upptäckt skadan. Om Kunden upptäcker fel i uppgifterna som visas i Tjänsten kan Kunden begära rättelse eller radering.
Dessa villkor träder i kraft när Kunden har godkänt dem elektroniskt. Avtalet gäller tills vidare. Tjänsteleverantören kan säga upp avtalet och sluta tillhandahålla Tjänsten enligt egen bedömning inom en uppsägningstid på två (2) månader. Uppsägningen meddelas Kunden i Tjänsten eller skriftligen. Om Kunden på väsentligt sätt bryter mot dessa villkor kan Tjänsteleverantören avsluta avtalet med omedelbar verkan. Kunden kan när som helst sluta använda Tjänsten till exempel genom att ta bort applikationen från hens apparat, det krävs inget separat meddelande. Att avsluta användningen av Tjänsten påverkar dock inte eventuella avgifter eller andra ersättningar som Kunden har förbundit sig till innan Tjänstens användning har avslutats. Upphörandet påverkar inte de villkor som är avsedda att förbli giltiga trots upphörandet.
Tjänsteleverantören har rätt att ändra på Tjänstens innehåll, funktion samt dessa användarvillkor för att utveckla Tjänsten och på grund av andra nödvändiga orsaker. Tjänsteleverantören meddelar om ändringarna i Tjänsten och Kunden bör godkänna de nya villkoren elektroniskt för att kunna fortsätta använda Tjänsten. Tjänsteleverantören har rätt att ändra användarvillkoren på grund av ändringar i lagstiftningen, valutakurser, skatter och andra myndighetsbeslut, samt på grund av oförutsebara omständigheter utanför Tjänsteleverantörens kontroll. Sådana ändringar träder i kraft omedelbart efter deras ikraftträdande.
Parterna befrias från sina skyldigheter enligt användarvillkoren för den tid och i den mån underlåtenheten att fullgöra skyldigheterna beror på force majeure. Befrielsegrunden anses vara en sådan ovanlig och relevant händelse som hindrar uppfyllandet av användarvillkoren och som skett efter godkännandet av användarvillkoren, och som är oberoende av parterna och vars inverkningar inte rimligen kan undvikas eller övervinnas.
Tjänsteleverantören behandlar personuppgifter enligt dataskyddlagstiftningen och lagen om patientuppgifter bl.a. i enlighet med lagstiftningen om elektronisk hantering av kunduppgifter inom social- och hälsovården och sköter för integritetsskyddet och patientsekretessen vid hanteringen av patient-/personuppgifter. Vid registreringen i Tjänsten samlas användaruppgifterna i användarregistret.
Pihlajalinnas dataskyddsbeskrivning för kunddatabasen: https://www.pihlajalinna.fi/sv/allman-information/hantering-av-dina-personuppgifter/dataskyddsbeskrivningar
När distanstjänsten används sparar en yrkesperson inom hälsovården användaruppgifterna och uppgifterna som användaren meddelar i patientdatasystemet, vars uppgifter är en del av Pihlajalinnas eller välfärdsområdets patientdataregister. Uppgifterna används endast till de syften som fastställs i Patientdataregistret.
Tjänsteleverantören överlåter inte uppgifter som hen besitter till utomstående, om inte personen som uppgifterna berör ger sitt samtycke eller lagen förutsätter detta. Tjänsteleverantören skyddar uppgifterna i Tjänsten ändamålsenligt.
Uppgifter från Tjänsten kan inte överföras till andra register, så som till exempel patientregistret eller tredje parters register utan Kundens samtycke. Via Tjänsten kan man uppdatera uppgifter i Tjänsteleverantörens och tredje parters register i den omfattning som Tjänsten, Tjänsteleverantörens dataskyddspraxis och den gällande lagstiftningen möjliggör. Exempelvis ändringar i Kundens kontaktuppgifter eller samtycken som Kunden meddelar via Tjänsten kan sparas även i Tjänsteleverantörens kundregister. Användaren ska själv sörja för att hen för Tjänsteleverantörens yrkesperson inom hälsovården berättar om sina sjukdomar, allergier, skador och andra motsvarande faktorer som kan påverka vården.
På Tjänsten och dessa användarvillkor tillämpas finsk lag. Eventuella meningsskiljaktigheter som gäller användningen av Tjänsten löses främst genom förhandlingar. Om förhandlingarna inte leder till ett slutresultat som tillfredsställer parterna, löses meningsskiljaktigheterna i sista hand i Birkalands tingsrätt.