Enligt 10 § i lagen om patientens ställning och rättigheter (785/1992) har en patient som är missnöjd med den hälso- och sjukvård som han eller hon har fått vid en verksamhetsenhet för hälso- och sjukvård eller med bemötandet i samband med den rätt att framställa en anmärkning till den chef som ansvarar för hälso- och sjukvården vid verksamhetsenheten. Syftet med anmärkningen är att återställa samförståndet och förtroendet för vården. Det finns ingen tidsfrist för anmärkningen. För att utreda ärendet är det dock ändamålsenligt att göra anmärkningen så fort som möjligt efter händelserna som lett till anmärkningen. Till anmärkningen ges ett skriftligt svar.
På detta formulär kan du göra en anmärkning om hälso- och sjukvården som du fått hos Pihlajalinna. När du gör en anmärkning kontrolleras din identitet med hjälp av bankkoder eller mobilcertifikat. På så sätt säkerställs en trygg service. Vi behandlar dina personuppgifter och din patientjournal för att ge svar på anmärkningen. Om du inte kan använda det elektroniska formuläret, så kan du skicka en anmärkning i skriftlig form till Pihlajalinnas verksamhetsenhet.
Skriv i anmärkningen en så tydlig beskrivning som möjligt av den situation som gett upphov till anmärkningen, och om möjligt ska du namnge de yrkespersoner som är delaktiga i situationen och ställa de frågor som du önskar få svar på. Om du vill kan du även ge förslag till förbättringar.
Observera att du inte kan lämna en anmärkning för en annan person på det elektroniska formuläret. Om din anhörig eller närstående inte själv kan göra en anmärkning gällande sin vård eller sitt bemötande, kan du göra det i stället för denne. Du kan endast få information om din närståendes vård med en fullmakt eller om du företräder ett dödsbo eller är laglig företrädare i hälsofrågor eller vårdnadshavare för en omyndig person med rätt att få tillgång till information. Lämna en skriftlig anmärkning och en eventuell fullmakt till Pihlajalinnas verksamhetsenhet.
Om du fått vård vid ett företag som är samägt av Pihlajalinna och välfärdsområdet, finns instruktioner för att lämna anmärkning på webbplatsen för det samägda företag där du vårdats. Om det är fråga om vård som anordnats av välfärdsområdet och genomförts av Pihlajalinna, ska anmärkningen lämnas till välfärdsområdet. Välfärdsområdenas socialombud och patientombud hjälper dig vid behov. Kontaktinformation till socialombudet och patientombudet i ditt område finns på välfärdsområdets webbplats.
Om ditt ärende är sådant att det kan behandlas som kundrespons, kan du lämna den i Kundrespons sidan.
Informationen på blanketten används för att behandla den anmärkningen. Läs mer om hantering av dina personuppgifter i Pihlajalinna. Dataskyddsbeskrivning för patientdataregistret och kunddatabasen: Dataskyddsbeskrivningar.